Pagina's

dinsdag 25 augustus 2020

Agenda

 Hallo allemaal.

Na een jaar of 8 mijn agenda met leren omslag gebruikt te hebben wilde ik een keer wat anders omdat deze agenda zo smoezelig werd. En kocht vervolgens een hele saaie agenda omdat ik mijn geld liever aan andere dingen uit wilde geven.


Maar om nu het hele jaar tegen zoiets saais aan te kijken vond ik ook niets. Daarom besloot ik mijn agenda op te gaan pimpen.


Dit ziet er toch veel leuker uit? In dit blogbericht wil ik jullie laten zien hoe ik dit gemaakt heb.


Eerst heb ik mijn agenda licht opgeschuurd en voorzien van een laagje gesso. Met oxide inkt heb ik op een acryl stempelblok een afdruk gemaakt, hier wat water bij gesprayed en vervolgens met dit blok met inkt een afdruk op de agenda gemaakt.




Omdat ik niet helemaal tevreden was over dit kader, heb ik dit een 2e keer herhaald.


Dit kader ben ik verder gaan bewerken. Daarom heb ik de randen met tape afgeplakt.



Over dit kader heen heb ik een mask gelegd en dit gesprayed met distress resist spray.  Deze spray legt een beschermlaagje over de al aanwezige blauwe inkt inkt heen. Als je werkt met resist spray, leg dan je mask direct na het sprayen in een bak water of maak je mask schoon. De spray legt als het ware een laagje op je mask en krijg je nadien er zeer moeilijk vanaf.



Hier overheen heb ik een laagje bruine inkspray gespoten. waarbij ik het vlak niet overal geraakt heb. Na het sprayen met de bruine inkt heb ik met een doekje voorzichtig de overtollige inkt (die op de resistspray zat) weer weg gepoetst.


Deze 2 sprays heb ik hiervoor gebruikt. Ook heb ik nog wat met de donkerste spray gespetterd. Als ik mijn sprays gebruik, dan doe ik dit altijd in een doos. Zoals je kunt zien is dat ook wel verstandig. Van de oorspronkelijke kleur van de doos is nog maar weinig te zien.


Hier en daar heb ik wat waterdruppels laten vallen en met een pincet in deze druppels blauw embossingpoeder gestrooid. Ik heb het embossingpoeder niet los op de kaft gestrooid omdat je dit dan weg blaast bij het verhitten. In de waterdruppels blijft het poeder liggen als je het met een heattool verhit.



Ook heb ik met blauwe verf en gouden verf gespetterd en frantage korrels verhit. Dit zijn die koperachtige vlekjes.


Voor nog wat meer effect heb ik met watervaste inkt stempelafdrukken gezet.


En toen ik het tape weg haalde, zag mijn agenda er zo uit. Ik was nog niet tevreden.


Daarom heb ik met mijn vinger de randen met goudverf een accent gegeven. Met een vinger en niet met een kwast omdat je zo de verf onregelmatiger krijgt en minder dik uitsmeert. Langs het kader heb ik met een satéprikker de goudverf uitgesmeerd. Ook nu niet met een kwast omdat ik het lijntje niet zo netjes hebben wilde. 


Omdat de achterkant van de agenda nu nog erg saai was heb ik die ook maar voorzien van een laagje gesso en toen geverfd met bruine acrylverf waarover ik wat crackle mousse van Nuvo gesmeerd heb. 



En nu is het geen saaie agenda meer. Ter bescherming heb ik het nog 4 laagjes fixatief gegeven. Fixatief is een lak in sprayvorm. Omdat de materialen waarmee ik dit vlak kleur gegeven heb veelal op waterbasis zijn, moet de laklaag die je aanbrengt erg dun zijn omdat anders de oxide inkt en spray inkt uit gaat vloeien. Nu maar hopen dat er niet te veel verplichtingen in mijn agenda komen te staan zodat er genoeg vrije tijd overblijft om leuke dingen te doen.

Leuk dat je weer hier kwam kijken, tot een volgende keer.

groeten Hanny

1 opmerking: